Nya landmärken blir symboler för turism
Två nya hotell, två nya landmärken och två symboler för Sveriges besöksnäring. Quality Hotel Match i Jönköping och Scandic Oceanhamnen i Helsingborg är inte bara nya imponerade hotell, de illustrerar också branschens återhämtning.
I samband med besöksnäringens kraftfulla återstart i våras öppnade Scandic ett nytt hotell längst ut på piren i stadsdelen Oceanhamnen i Helsingborg. En invigning som också kom att bli en symbol för vändpunkten och återhämtningen av besöksnäringen i staden.
– När restriktioner togs bort och värmen kom tillbaka i våras så öppnade vi Scandic Oceanhamnen och det blev minst sagt ett högt tryck på rummen direkt från start. Helsingborg är en fantastisk sommarstad och timingen kunde inte bli bättre. Efter öppningen har det fortsatt strömma in gäster och under hösten ser vi mycket fram emot att fortsättas välkomna affärs- och fritidsresenärer, berättar Thomas Hansen, hotelldirektör på Scandic Oceanhamnen.
Den första september öppnar nästa landmärke i form av Quality Hotel Match i Jönköpings historiska tändsticksområde precis i anslutning till Vätterns södra strand. I hotellets restaurang sitter gästerna i den gamla, nu renoverade, produktionslokalen för tändstickor från 1876.
– Genom att sammanfläta de nya delarna med den gamla historiska byggnaden har vi kunnat skapa en känsla av komfort och samtidigt förmedla en del av stadens arv. Tändsticksområdet är en viktig del av Jönköping och det vill vi ta tillvara på, säger Fredrik Blid, Property Manager på Nordic Choice.
– Ofta ligger den är typen av hotell, med stora konferensmöjligheter, utanför stadskärnan, men jag tror att hela Jönköpings besöksnäring kan få ett uppsving av att ha ett stort, nybyggt, hotell med goda kommunikationsvägar så centralt. Vi är väldigt optimistiska och det finns goda skäl för hela turismnäringen att vara det i dag, fortsätter hotelldirektör Catarina Halldén.
Helsingborgs och Jönköpings nya hotell förenas av närheten till vatten, imponerade vyer och som tillskott i respektive stads siluett. En annan gemensam nämnare är att interiören förverkligades genom inredning levererad och monterad av Input interiör.
– Både Scandic Oceanhamnen och Quality Hotel Match är två spektakulära hotell, med vacker utsikt över Öresund och Vättern. Det som är mest speciellt med den här typen av hotell är alla de funktioner som finns i byggnaderna. I projekten har vi jobbat med allt från hotellrum till lobby, relaxavdelning, kontorsytor och restauranger. Det är ett helhetsarbete som tillsammans höjer upplevelsen, säger Mats Genym, projektledare på Input interiör.
Pandemin medförde oförutsägbara utmaningar i form av långa leveranstider och prisjusteringar. Tillsammans med Mod arkitekter på Quality Hotel Match, och arkitektbyrån Koncept på Scandic Oceanhamnen, som ligger bakom inredningskoncepten, har Input interiör hittat nya lösningar.
– Det är både en trygghet och en styrka för oss att vi inte är begränsade av sortimentet. Det har visat sig tydligt under pandemin. När en produkt försvunnit ur produktion eller blivit kraftigt försenade har vi i samarbete med Mod arkitekter respektive Koncept tagit fram förslag på nya möbler för båda hotellen, avslutar Mats Genym.