Creative Force
Efter två år med distansarbete stod Creative Force inför utmaningen att locka tillbaka sin personal till arbetsplatsen. Deras lösning? Att skapa ett nytt huvudkontor som uppmuntrar till kreativitet och gemenskap bland personalen. – Kort och gott ville vi att våra medarbetare skulle få komma till en plats som sticker ut och är mer än en arbetsplats, säger Thomas Kragelund, vd på Creative Force.
Företaget Creative Force som jobbar med mjukvaruutveckling för e-handelslösningar grundades 2019 – i dag har de kontor i tre länder runt om i världen. Huvudkontoret är beläget i Danmark och för att locka tillbaka medarbetarna till arbetsplatsen efter år av distansarbete har de välkomnats till nya lokaler i Holstebro.
– Tankarna och idéerna bakom projektet föddes för lite drygt två år sedan. Vi ville skapa ett modernt och elegant kontor med en välkomnande och inspirerande atmosfär. Något som är lättare sagt än gjort, säger Thomas Kragelund.
För att förverkliga planerna tog de hjälp av inredningsarkitekten Camilla Rudnicki Design Studio och Input interiör. Mycket tid har lagts på att hitta rätt produkter i noga utvalda färger för att skapa en varm, trevlig och exklusiv arbetsmiljö för personalen.
– Det är ett spännande kontor med mycket färg, något som kanske inte är så vanligt – men väldigt kul. Vi har använt mycket blått och olika nyanser av beige i interiören. Det är många jordnära färger och toner och som återkommer i alla utrymmen. Det avskalade och eleganta är den röda tråden, säger Camilla Rudnicki.
Jesper Damgaard, Key Account Manager på Input interiör, har varit involverad i projektet och han delar inredningsarkitektens tankar och lyfter fram miljövänliga lösningar som en viktig del av interiören.
– Tillsammans har vi valt ut möbler av hög kvalitet för att de ska kunna användas över lång tid. Vi vill undvika ett kortsiktigt tänk och att slitna produkter slängs efter ett par år. Det har hela tiden varit ett stort fokus hos oss, arkitekten och Creative Force och det syns i resultatet. Allting är genomtänkt, säger Jesper Damgaard.
Restaurangen sticker ut
Kontoret på 1 500 kvadratmeter rymmer förutom en mängd mötesrum och arbetsplatser även en lounge, bar och restaurang.
– Restaurangen är något alldeles speciellt och där har vi arbetat med en hel del skräddarsydda lösningar. Specialdesignade soffgrupper, höga bord och stolar i material som läder, sten och rökt ek ger en exklusiv känsla, säger Camilla Rudnicki.
Thomas Kragelund fyller i:
– Det är någonting som bidrar till det där ”lilla extra” och restaurangen har blivit väldigt uppskattad bland våra medarbetare. Den fungerar som en mötesplats och vi äter ofta både lunch och middag tillsammans här, säger han.
Att skapa ett modernt och elegant kontor som dessutom skulle ge en hemtrevlig och inspirerande atmosfär var målsättningen för Creative Force. Något som projektgruppen minst sagt har lyckats med enligt företagets vd.
– Det har blivit väldigt bra och känslan är att våra medarbetare delar den uppfattningen. Vi har dessutom haft ett flertal events och sammankomster här och det har öst in komplimanger om hur fint det är. Vi är väldigt nöjda och det har faktiskt överträffat mina förväntningar, avslutar Thomas Kragelund.