Ica
Aktivitetsbaserat, modernt och miljötänk in i minsta detalj präglar ICA Gruppens nya huvudkontor i Arenastaden, Solna.
Mittemot Mall of Scandinavia reser sig den sju våningar höga byggnaden där ICAs nya miljöcertifierade huvudkontor ligger. I ett led att effektivisera samverkan inom och mellan Ica Gruppens bolag och funktioner har man nu samlat medarbetare från fyra olika kontor runt omkring Stockholmsregionen till ett.
Den nya byggnaden är ritad av Fojab samt Reflex Arkitekter och består av tre huskroppar, vackert sammanlänkade av tre glasade ljusgårdar klädda med paneler i vitt och fanér.
Inredningen har ritats av TEA Arkitekter och Input interiör har ansvarat för upphandling, leverans och montering. Inomhusmiljön har utformats efter ledorden robust och ärligt, och präglas av ljusa, nordiska material, kombinerat med överdimensionerade inredningsdetaljer och färgglada accenter inspirerade av de egna butikerna.
ICA-butikerna kretsar som bekant mycket kring mat, vilket givetvis fått en stor inverkan på det nya kontoret. Större delen av entrévåningen utgörs av olika typer av kök. Förutom tillagning av lunch utbildas här personal, och i speciella sensorikrum testas och bedöms smak- och doftupplevelser av olika livsmedel.
En trappa upp domineras första våningen av sammanträdesrum, medan resten av kontoret följer en aktivitetsbaserad layout där medarbetaren själv väljer vilken plats som passar bäst för det jobb man ska utföra för dagen. Förutom mötesrum finns tysta rum, halvtysta rum och öppna ytor för samverkan. Det har även gjorts plats för åtta motionsarbetsplatser där medarbetare kan cykla eller gå på motionsband samtidigt som de utför skrivbordsarbete, samt ett fullutrustat gym. En bärande tanke bakom utformningen av gemensamma ytor som matsalar och mötesplatser har varit att inreda dessa så att kontorets medarbetare är vända mot varandra med ögonkontakt i så stor omfattning som möjligt. Detta för att uppmuntra till samverkan och stimulera spontana möten.
Naturen har också givits en stark ställning i huset, med flertalet lummiga takterrasser, ett orangeri och ett växthus som kan användas som mötesrum året om. Materialvalen genomsyrar hållbarhet, och även hyreskontraktet har tecknats med miljöns främsta i åtanke.
– Vi ville skapa ett unikt ICA-hus, med stark identitet och varumärkesnärvaro. Visionen är stark kring ”det lärande företaget” och kunskapsutbytet mellan människor. Vi ser det som en viktig mötesplats för ICA att leva och verka i, möjlig att variera i en föränderlig tid, berättar Thomas Eriksson på TEA arkitekter.