20 år med Vårmässan
När Vårmässan öppnar är det för tjugonde gången i ordningen som säsongens nyheter och trender visas upp på södra Sveriges största inredningsmässa för offentlig miljö.
Året är 1999. ”… baby one more time” av Britney Spears går varm på radion, frisörerna klipper mittbena och millenniebuggen är på allas läppar. Samtidigt får några medarbetare på Input interiör i Malmö en idé. Då deras kunder och Skånes arkitekter sällan hade möjlighet att åka på de internationella möbelmässorna i till exempel Stockholm eller Köln, ville man ge dem en chans att ändå träffa branschkollegor, låta sig inspireras, och ta del av ett urval av de produkter och nyheter som visats på de större mässorna. ”Det mesta av det bästa”, som medarbetarna själva beskrev eventet för 20 år sedan.
– Det var den utgångspunkten vi hade när vi startade Vårmässan för våra kunder och partners i Skåne. De fick sällan tillfälle att åka till mässan i Stockholm, så vårt initiativ var väldigt uppskattat hos både dem och våra leverantörer, berättar Lennart Jonsson, säljare och projektledare på Input interiör och en av arrangörerna bakom Vårmässan sedan många år tillbaka.
En nervös start
De första mässorna ägde rum på Slagthuset i Malmö. Industrilooken, generös takhöjd och öppna ytor gjorde lokalen till en perfekt plats för mässor och utställningar. En kall vårdag i mars 1999 slog så Input interiör upp dörrarna till sin egen minimässa. Inbjudningarna var skickade, premiärnerverna låg i luften och ingen kunde ana att mässan några år senare skulle bli södra Sveriges mest besökta designevent.
– Första året hade vi knappt 20 leverantörer som medverkade. Jag minns också att vi hade tagit i ordentligt och skickat ut massor med inbjudningar, men var oroliga om det ens skulle dyka upp 100 besökare. När det väl började närma sig märkte vi att intresset var jättestort, och vi började istället bli nervösa om vi skulle kunna ta hand om alla, berättar Lennart Jonsson.
Men allt gick över förväntan. Hela 150 besökare dök upp och så även lokalpressen, som rapporterade om hur trenderna i kontorsinredning hade börjat anpassas efter de ”moderna, mobila manicker” som var man och kvinna börjat bära omkring på.
– Vi hade lyckats skapa något annorlunda, fortsätter Lennart. På den tiden var de flesta mindre mässorna ganska så traditionella, enkla montrar på rad med en skärm till nästa avgränsade monter. En typisk struktur som ville vi utmana, och istället skapa en öppen plats för arkitekter, kunder och inköpare att mötas. En mässa med inredningen i fokus, men där inramningen är minst lika viktigt med exempelvis en inspirerande plats, god mat, tankeväckande föreläsningar och även olika typer av underhållning. Det är ett koncept vi har utvecklat och arbetat fram, och som ligger till grund för vad Vårmässan innebär idag.
Människor, mat och minnen
I takt med att både antalet leverantörer och besökare växte, var det snart dags att förnya sig och utöka ytorna. 2004 styrde Vårmässan mot Luftkastellet strax utanför Malmö, en byggnad vars fönster från golv till tak bjuder på en vidsträckt utsikt över Öresundsbron.
– Det är en fantastisk lokal, men dess läge utanför stan var ett bekymmer för oss. Skulle besökarna verkligen ta sig dit? Då ordnade vi med gratis bussar som gick i skytteltrafik under dagen. Det blev verkligen uppskattat och är något vi har fortsatt med nu när vi håller mässan i vårt egna showroom, strax utanför city.
I samband med flytten till de egna lokalerna kunde Vårmässan också presentera sin alldeles egna Input Food Market, med en meny skapad av några av regionens bästa kockar.
– Vi är ju trots allt i Skåne och här är maten viktig. Vi har lagt stor vikt vid bra kvalitet och smaker med lokala råvaror. Det blir alltid en väldigt trevlig stämning över luncherna, som sedan glider över i kvällens after work.
Mässan har även haft sin beskärda del av oförutsedda händelser. Genom åren har allt från strömavbrott till parkeringsvakter som bötfällt samtliga besökare skapat oväntade utmaningar för arrangörerna.
– Situationer som vi kan skratta åt idag, men som var stressiga då. Det finns flera minnen att blicka tillbaka på. Ett av mina favoriter är från 2015 när Giovanna Castiglioni, dotter till formgivaren Achille Castiglioni, var hos oss och föreläste. Hon berättade om sin pappas arbete och filosofi samt sitt eget arbete med att vårda hans designarv, minns Lennart Jonsson.
– Vi är glada över att vi fortfarande fyller en viktig funktion för de kunder, inköpare och arkitekter som inte har möjlighet att åka på de större mässorna. Förra året var över 700 personer på plats. Vårmässan är helt enkelt en mötesplats för väldigt många olika människor från olika branscher. Det är det konceptet vi ser fram emot att fortsätta utveckla och utmana. Men först och främst är det fokus på årets jubileum, som givetvis ska få en extra guldkant, avslutar Lennart Jonsson.